« Retourner au site principal

Recherche d'un document

Résultat 1 - 405 de 405
Auteur(s) Titre PDF
2016 V. Depallens Le BookTubing : une occasion différente de faire de la performance orale ? Et oui, en dépit de la littérature !
2016 V. Depallens Le BookTubing1 : une occasion différente de faire de la performance orale ? Et oui, en dépit de la littérature ! Vanessa
2016 A. anonyme Les usages du livre numérique
2016 T. Keane; W.F. Keane; A.S. Blicblau Beyond traditional literacy: Learning and transformative practices using ICT
2016 Lecture sur écran
2016 M. Razanadrakoto Représentations et pratiques plurielles de lecture de la presse française en ligne par des étudiants allophones
2016 A. anonyme La lecture sur écran
2016 A. anonyme Kids & Family Reading Report
2016 L. Faure-Dumazer Lire grâce à des lecteurs mp3
2015 M. Mottet; J.C. Gagné Faire une recherche informationnelle ça s’apprend
2015 C. Vandendorpe CRL1: Lire dans un monde numérique / chapitre 1 et billet 1
2015 L. Wiart Kom.post : la lecture numérique en débat Entretien avec Camille Louis
2015 C. D.; L. Walker; T.D. Green The Use of eReaders in the Classroom and at Home to Help Third-grade Students Improve their Reading and English/ Language Arts Standardized Test Scores
2015 M.M. Da Silva La subjectivité du lecteur-scripteur et l’écriture collaborative multimodale avec la plateforme story@: une étude de cas
2015 M. Lebrun LIRE DES TEXTES LITTERAIRES A L’ERE DES HUMANITES NUMERIQUES
2015 F. Bros DEVENIR E-LETTRÉ : QUELS LEVIERS ET VOIES D’ACCÈS À L’ÉCRIT À L’HEURE DE LA LITTÉRATIE NUMÉRIQUE ?
2015 N. Baron Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World.
2015 D.J. Leu; E. Forzani; C. Rhoads; C. Maykel; C. Kennedy; N. Timbrell The New Literacies of Online Research and Comprehension: Rethinking the Reading Achievement Gap
2015 C.D. Union; L.Walker Union The use of ereaders in the classroom and at home to help third-grade students improve their reading and english/language arts standardized tests scores
2015 T. Baccino; D. -Zerbib La lecture numérique
2015 A. Laborderie Le livre numerique enrichi : enjeux et pratiques de remediatisation
2015 A. anonyme The Canadian Book Buyer 2015
2015 J. VALLUY La face cachée des humanités numériques
2015 S. Ahr Enseigner la littérature aujourd’hui : «disputes » françaises ,
2015 E.J. Lee; Y.Weon Kim Effects of infographics on news elaboration, acquisition, and evaluation : Prior knowledge and issue involvement as moderators
2015 J.F. Tétu Alexandra SAEMMER, Rhétorique du texte numérique : figures de la lecture, anticipations de pratiques
2015 M. Manderino THE ENGAGING CLASSROOM
2015 A. anonyme Répertoire des plates-formes e-learning Open Source - 2015
2015 M. Manderino Reading and Understanding in the Digital Age - A look at the critical need for close reading of digital and multimodal texts
2015 V. Bestel LA BANDE DESSINÉE NUMÉRIQUE UN GENRE À PART ENTIÈRE ?
2015 M. Lebrun Lire des textes littéraires à l'ère des humanités numériques
2015 M.M. Da Silva; A.R.A.Ú.J.O. SILVIA http://cehum.ilch.uminho.pt/myriades/static/volumes/2-5.pdf
2014 P. Barbagelata; A. Inaudi; M. Pelissier Le numérique vecteur d’un renouveau des pratiques de lecture : leurre ou opportunité ?
2014 H. Dillaerts; B. Epron La place du livre numérique dans les bibliothèques publiques françaises : État des lieux et prospective
2014 J.A. Hyman; M.T. Moser; L.N. Segala Electronic reading and digital library technologies: understanding learner expectation and usage intent for mobile learning
2014 G. Dimier Proposition de progression modulaire pour l’EMI
2014 G. Kress Reading, learning, and ‘texts’ in their interaction with the digital media
2014 K. Bromley Picture a World without Pens, Pencils, and Paper: The Unanticipated Future of Reading and Writing
2014 T. Karsenti; G. Dumouchel; V. Komis Les compétences informationnelles des étudiants à l’heure du Web 2.0 : proposition d’un modèle pour baliser les formations
2014 F. Gaiotti LES NOUVEAUX LIVRES-OBJETS
2014 V. Chabault Le livre numerique, planche de salut pour la lecture ? Premiers elements d'enquête aupres des etudiants
2014 P. Bootz Littérature numérique : un éphémère vrai-ment ?
2014 M. Mottet; J.C. Gagné Savoir faire une recherche d’information: une compétence clé en lecture et en écriture
2014 D.Carver Sekeres; J. Coiro; J. Castek; L.A. Guzniczak Wondering + online inquiry = learning
2014 C. Bélisle Penser la lecture dans un monde numérique
2014 J.Munoz Ruiz Sensibilites de lecture, le livresque et le numerique
2014 G. Chen; W. Cheng; T.W. Chang; X. Zheng; R. Huang A comparison of reading comprehension across paper, computer screens, and tablets: Does tablet familiarity matter?
2014 M.Schira Hagerman At the center of it all : scaffolding Advanced information Literacies for K-12 Students in School Libraries
2014 S. Špiranec Information literacy in Web 2.0 environments: emerging dimensions of research
2014 I. Willemse; G. Waller; D. Süss J A M E S Jeunes | activités | médias – enquête Suisse
2014 M. Miguet Livres numériques : stratégies des lecteurs dans leurs pratiques
2014 E. Gobbé-Mévellec De l'album jeunesse aux appli-livres : nouveaux dispositifs de lecture
2014 S.P. Hammond Enhanced eBooks and multimodal publishing: Spitting games and making claims with multimodal data
2014 G. Chen; W. Cheng; T.W. Chang; X. Zheng; R. Huang A comparison of reading comprehension across paper, computer screens, and tablets: Does tablet familiarity matter?
2014 A. Poulin La lecture chez les jeunes a-t-elle un avenir ?
2014 I. Breahna Blog: nouvelles pratiques d’écriture et de lecture à l’ère numérique
2014 D. Johnson Reading, Writing, and Literacy 2.0 Teaching with Online Texts, Tools, and Resources, K-8
2014 P. Barbagelata; A. Inaudi; M. Pelissier Le numérique vecteur d’un renouveau des pratiques de lecture : leurre ou opportunité ?
2014 F. Paquienséguy; S. Bosser Introduction : Le livre numérique en questions
2014 I. Willemsee; G. Waller; S. Genner; S. Oppliger; A. Huber; D. Suss JAMES- Jeunes, activités, médias - enquête Suisse
2014 M. Gonçalves Similitudes et différences textuelles dans les genres numériques : blog et site web
2013 D. Tuchais Lecture numérique et documentation
2013 J. Kuznekoff; S. Titsworth The Impact of Mobile Phone Usage on Student Learning
2013 S. Wang Reading and Grammar Learning Through Mobile Phones
2013 A.W. Davis WEB 2.0 Tool & Resource Guide 2013
2013 A. anonyme Cadre d'évaluation et d'nalyse du cycle PISA 2012. compétences en mathématiques, en compréhension de l'écrit, en sciences, en résolution de problèmes et en matières financières
2013 D.J. Leu; L. Zawilinski; J. Castek; M. Banerjee; B.C. Housand; Y. Liu; M. O’Neil What is new about the new literacies of online reading comprehension
2013 C. Solym L'adoption du livre numérique, au Canada, chez les parents et les enfants
2013 H. Fischer Lire et écrire à l’ère du numérique
2013 M. Ronimus; J. Kujala; A. Tolvanen; H. Lyytinen Children’s engagement during digital game-based learning of reading: The effects of time, rewards, and challenge
2013 E.S. Quellmalz Technology to Support Next-Generation Classroom Formative Assessment for Learning
2013 D.J. Leu; C.K. Kinzer; J. Coiro; J. Castek; L.A. Henry New Literacies : A Dual-Level Theory of the Changing Nature of Literacy, Instruction, and Assessment
2013 A. Goodwyn Machines to Think With? E-books, Kindles and English Teachers, the Much Prophesied Death of the Book Revisited
2013 C. Solym L'adoption du livre numérique au Canada, chez les parents et les enfants
2013 C. Muller En lecture, aperçu n°3 : lire-connectée
2013 A. Goodwyn Machines to think with? E-books, kindles and english teachers, the much prophesied death of the book revisited
2013 M. Peters; K. Chrétien-Guillemette; M.P. Astell; P. Goyette Le portfolio numérique de lecture comme outil pour discuter sur les livres
2013 S. Octobre LA LECTURE À L'ÈRE NUMÉRIQUE
2013 H. Shibata; K. Takano; K. Omura Impact of the Use of a Touch-based Digital Reading Device in Immersive Reading
2013 J. Coiro; M.Schira Hagerman Digging Deeper : Online Reading Comprehension and Collaborative Inquiry. Providence
2013 P. Jubien Shape shifting smartphones: Riding the waves in post-­‐secondary education
2013 A. Garcia; R. Seglem; J. Share Transforming Teaching and Learning Through Critical Media Literacy Pedagogy
2013 B. Manzerolle DE LA CRAIE AUX TIC
2013 D. Boullier; M. Crepel Pratiques de lecture et d'achat de livres numeriques
2013 S. Connors Weaving multimodal meaning in a graphic novel reading group
2013 A. Simpson; M. Walsh; J. Rowsell The digital reading path: researching modes and multidirectionality with iPads
2013 M. Lebrun; N. Lacelle L’ère numérique : un défi pour la didactique du FLE
2013 V. Chabault Le livre numérique, planche de salut pour la lecture ?
2013 C.A.B.O.T. Auriane Les pratiques de lecture et le numérique : l'intégration de la lecture numérique dans le quotidien.
2013 C. Ollivier Vers une approche interactionnelle en didactique des langues et web 2.0
2013 S.A.R.A.J. MARGOLIN; C.A.S.E.Y. DRISCOLL; M.I.C.H.A.E.L.J. TOLAND; J.E.N.N.I.F.E.R. LITTLE-KEGLER E-readers, Computer Screens, or Paper: Does Reading Comprehension Change Across Media Platforms?
2013 G. Dimier Appréhender la lecture numérique (2) : la navigation hypertextuelle
2013 S.P. Hammond Enhanced eBooks and multimodal publishing: spitting games and making claims with multimodal data
2013 L. Faure-Dumazer Lire grâce à des lecteurs mp3
2013 M. Mottet; É. Morin; J.C. Gagné Faire une recherche d’information  : des habiletés essentielles à développer
2013 P.Y. HUREL Les récits numériques : de nouvelles formes narratives ?
2013 A. Giffard Lecture numérique et logique de l'attention
2013 D. Tuchais Lecture-écriture numérique et documentation
2013 G. Dimier « Didactiser » la notion de Média : contextes
2013 M. BOUMAL Les compétences en éducation aux médias - un enjeu éducatif majeur
2013 J.F. Rouet Les spécificités de la lecture numérique
2013 A. Duncan; J. Varcoe Compétences informationnelles des étudiantes et étudiants : Mesure de l’efficacité des initiatives en culture informationnelle au palier postsecondaire
2012 S. Bouchardon Digital Literature in France
2012 D. Boisvert; M.È. Gonthier; J.Y. Lévesque Les dispositifs mobiles de lecture/écriture et les compétences informationnelles en contexte universitaire
2012 A.Y. Liu Translitteraties : le big bang de la lecture en ligne
2012 S. Ahr; M. Butlen; M.L. Élalouf Lectures sur écran, lectures sur papier. Discours et représentations des élèves de 15 ans
2012 A. Serres Évaluation de l’information et veille : quelles articulations, quelles didactiques?
2012 A. Serres Un exemple de translittératie : l'évaluation de l'information sur internet
2012 L.C. Larson It’s Time to Turn the Digital Page PRESERVICE TEACHERS EXPLORE E -BOOK READING
2012 K. Ciampa Reading in the Digital Age: Using Electronic Books as a Teaching Tool for Beginning Readers
2012 J. Larochelle L'apprentissage de la littérature au collégial assisté par une technologie de réseau: un potentiel de métacognition, de créativité et d’approfondissement dans une communauté de lecture en émergence.
2012 PÉDAGOGIE + NUMÉRIQUE = APPRENTISSAGES 2.0
2012 M. Choudhury; J. Share Critical Media Literacy: A Pedagogy for New Literacies and Urban Youth
2012 A. Mangen; B.R. Walgermo; K. Brønnick Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension
2012 M.A. Paveau Genre de discours et technologie discursive. Tweet, twittecriture et twitterature
2012 K. Wissman; S. Costello; D. Hamilton You're Like Yourself : Multimodal Literacies in a Reading Support Class
2012 D.J. Leu; H. Everett-Cacopardo; L. Zawilinski; G. McVerry; I. O'Byrne New Literacies of Online Reading Comprehension
2012 C. Becchetti-Bizot La question du numérique. Enjeux, défis et perspectives pour l'enseignement des lettres ?
2012 A. Serres Dans le labyrinthe : évaluer l’information sur Internet
2012 J. Gil-Flores; J.J. Torres-Gordillo; V.H. Perera-Rodríguez The role of online reader experience in explaining students’ performance in digital reading
2012 M. MOLNAR Lecture numérique, entre faire et dire, la complexité du geste intuitif
2012 A. Thoermer; L. Williams USING DIGITAL TEXTS TO PROMOTE FLUENT READING
2012 M.A. Paveau Ah. Un « vrai » livre numérique ?
2012 F. Granier LIRE ET ÉCRIRE À L'HEURE DU NUMÉRIQUE
2012 P. Moinard Un forum dédié aux échanges autour de textes de fiction, une expérience littéraire extrascolaire ?
2012 A. Compagnon LIRE NUMÉRIQUE
2012 J. C.-Larochelle L’apprentissage de la littérature au collégial assisté par une technologie de réseau : un potentiel de métacognition, de créativité et d’approfondissement dans une communauté de lecture en émergence
2012 S. Ahr; M. Butlen; M.L. ELALOUF LECTURES SUR ÉCRAN, LECTURES SUR PAPIER
2012 E. Remond; L. Perret-Truchot; O. Rampnoux; P. Truchot REGARD FASCINÉ, OEIL OUVERT - Approche comparative des versions numérique et papier d'un album de littérature jeunesse pour le cycle 3
2012 H. Lécaudé L’identité numérique, quels enjeux pour l’enseignant documentaliste ?
2012 S. Ahr; M. Butlen; M.L. ELALOUF Lecture sur écran, lecture sur papier: Discours et représentations des élèves de 15 ans
2012 M.L. ELALOUF Lecture sur écran et écriture. Enquête chez les élèves de 15 ans
2012 H. Bourdeloie L’appropriation des dispositifs d’écriture numérique : translittératie et capitaux culturel et social
2012 A.L.A.N. LIU Where is cultural criticism in the digital humanities ?
2012 J.F. Rouet CE QUE L'USAGE D'INTERNET NOUS APPREND SUR LA LECTURE ET SON APPRENTISSAGE
2012 F. Villemonteix; M. Khaneboubi Utilisation de tablettes numériques (iPad) dans les établissements primaires et secondaires de l’académie de Créteil
2012 C. Miller; J. Bartlett Digital fluency : towards young people’s critical use of the Internet
2012 J. Coiro The New Literacies of Online Reading Comprehension : Future Directions
2012 J. Crinon ENSEIGNER LE NUMÉRIQUE, ENSEIGNER AVEC LE NUMÉRIQUE
2012 K. Ciampa Electronic Storybooks: A Constructivist Approach to Improving Reading Motivation in Grade 1 Students
2012 M. Lebrun Développer des compétences multimodales en préparant une exposition virtuelle en français
2012 K. Wissman; S. Costello; D. Hamilton ‘You're Like Yourself': Multimodal Literacies in a Reading Support Class
2012 A. anonyme Lecture numérique
2012 J.F. Rouet Ce que l’usage d’Internet nous apprend sur la lecture et son apprentissage
2012 E. Fraisse LECTURE, LITTÉRATURE, APPRENTISSAGES : LES EFFETS DE LA NUMÉRISATION
2012 S. Bouchardon; A. Saemmer La littérature numérique. Annexe au Guide TICE pour le professeur de français
2012 M.Marquilló Larruy Littératie et multimodalité ici & là-bas… En réponse à Diane Dagenais
2012 M.C. Penloup Littératies numériques : quels enjeux pour la didactique de l’écriture-lecture ?
2012 S. Ahr; M. Butlen Savoir lire/aimer lire : un couple en évolution ou en voie de séparation ?
2012 C. Vandendorpe; M. Lebrun; N. Lacelle; J.F. Boutin Nouveaux horizons de lecture et implications pour l’école
2012 K. Bromley Using smartphones to supplement classroom reading
2012 P.A. Alexander Reading Into the Future: Competence for the 21st Century
2012 H. Bourdeloie L'appropriation des dispositifs d'écriture numérique : translittératie et capitaux culturel et social
2012 L.A. Henry; J. Castek; I. O'Byrne; L. Zawilinski Using peer collaboration to support online reading, writing, and communication: An empowerment model for struggling readers
2012 A. Serres Un exemple de translittératie : l'évaluation de l'information sur internet
2012 S. Barzilai; A. Zohar Epistemic thinking in action : Evaluating and integrating online sources.
2012 E. Fraisse Lecture, littérature, apprentissages: les effets de la numérisation
2012 F. Benhamou LE LIVRE ET SON DOUBLE Réflexions sur le livre numérique
2012 J. Coiro Understanding Dispositions Toward Reading on the Internet
2011 A. Lamb Reading Redefined for a Transmedia Universe
2011 C.A.T.H.E.R.I.N.E. MULLER Pratiques de lecture et nouveaux supports numériques : des évolutions convergentes ?
2011 J. Abbas; C. Norris; E. Soloway Analyzing Middle School Students’ Use of the ARTEMIS Digital Library
2011 R.R. Puentedura Metaphors, Models, and Flows: Elements for a Cartography of Technology In Learning
2011 C. Vandendorpe Quelques questions clés que pose la lecture sur écran
2011 J. Coiro Predicting reading comprehension on the Internet: Contributions of offline reading skills, online reading skills, and prior knowledge
2011 A. Mkadmi; M. Ben Romdhane; S. Hachicha Lecture numérique : impact du genre et de la discipline scienti que sur l'usage du web 2 .0
2011 M.A. Berg On the Cusp of Cyberspace: Adolescents’ Online Text Use in Conversation
2011 R.R. Puentedura Metaphors, Models, and Flows: Elements for a Cartography of Technology In Learning
2011 B. Dalton; P. Proctor; P. Uccelli; E. Mo; C.E. Snow Designing for diversity : The role of reading strategies in interactive vocabulary in a digital reading environment for fifth-grade monolingual English and bilingual students
2011 S. Bouchardon Teaching Digital Writing through Digital Literature - Case Studies in Schools, Universities and Digital Public Spaces
2011 A. Abrizah; A.N. Zainab Digital libraries in the classroom: Secondary school teachers’ conception
2011 B.Regueiro Salgado Une poésie pour tous les langages artistiques : poéticité et lecture numériques
2011 N. Boubée; A. Tricot L'activité informationnelle juvénile
2011 R.R. Puentedura SAMR and TPCK: A Workshop
2011 M. Doueihi Pour un humanisme numérique
2011 S.O.P.H.I.E. ODENA; J.É.R.Ô.M.E. QUARTANA TIC et rapport à la lecture. Étude de la réception d'une bibliothèque interactive auprès d'un public d'enfant
2011 A. Giffard Critique de la lecture numérique : The shallows de Nicholas Carr
2011 C. Bélisle DU PAPIER À L’ÉCRAN : LIRE SE TRANSFORME
2011 S. Bouchardon Teaching digital writing through digital literature Case studies in schools, universities and Digital Public Spaces
2011 T. Koltay The media and the literacies : media literacy, information literacy, digital literacy
2011 D. Christine Les adolescents et la lecture, quinze ans après
2011 C. Davidson Seeking the green basilisk lizard : Acquiring digital literacy practices in the home
2011 A. Abrizah; A.N. Zainab Digital libraries in the classroom: Secondary school teachers’ conception
2011 N. Boubée Caractériser les pratiques informationnelles des jeunes : Les problèmes laissés ouverts par les deux conceptions « natifs » et « naïfs » numériques
2011 C.´ecile Pierre Premieres lectures... numeriques
2011 A. TENAGUILLO Y CORTÁZAR ECRITURE & LECTURE NUMERIQUES QUELLES PRATIQUES ? POUR QUELLES PEDAGOGIES ?
2011 B.A.S.T.I.E.N. LOUESSARD Pratiques professionnelles de lecture sur liseuses et tablettes électroniques
2011 S.O.P.H.I.E. ODENA; J.É.R.Ô.M.E. QUARTANA TIC et rapport à la lecture : Étude de la réception d’une bibliothèque interactive auprès d’un public d’enfants
2011 O. Vanhée La lecture de mangas par les adolescents : usages collectifs et appropriations individuelles
2011 S.AnneSophi Girard Processus de transposition : du papier au numérique, Le cas du test de compétences de lecture
2011 C. Detrez; F. Renard « Avoir bon genre ? » : les lectures à l’adolescence
2011 P. Fastrez Les compétences du lecteur numérique
2011 J. Bowers-Campbell Take it out of class. Exploring virtual literature circles
2011 A. Cortazar Ecriture et lecture numériques : quelles pratiques ? pour quelles pédagogies ?
2011 R. Henderson Classroom pedagogies, digital literacies and the home-school digital divide
2011 J. Bowers-Campbell Take It Out of Class: Exploring Virtual Literature Circles
2011 É. NOËL Ressources électronique pour les étudiants, la recherche et l'enseignement
2011 I. Huvila The complete information literacy ? Unforgetting creation and organisation of information
2011 T. Baccino Lire sur internet, est-ce toujours lire ?
2011 B. Dalton Engaging children in close reading. Mulimodal commentaries and illustration remix
2011 A. Liu Close, Distant, and Unexpected Reading: New Forms of Literary Reading in the Digital Age
2011 J. Coiro Predicting Reading Comprehension on the Internet: Contributions of Offline Reading Skills, Online Reading Skills, and Prior Knowledge
2011 E. Chan; L. Unsworth Image–language interaction in online reading environments: challenges for students’ reading comprehensio
2011 J.Y. Lai; C.Y. Chang User attitudes toward dedicated e-book readers for reading: The effects of convenience, compatibility and media richness
2011 A. Saemmer Penser la (dé-)cohérence : le rôle de l’hypertexte dans la formation à la culture informationnelle
2011 B. Cull Reading revolutions: Online digital text and implications for reading in academe
2011 A. Thayer; C.P. Lee; L.H. Hwang; H. Sales; P. Sen; N. Dalal The Imposition and Superimposition of Digital Reading Technology: The Academic Potential of E-readers
2011 S. Dei Type de discours et strategies de lecture sur ecran d'ordinateur, livre electronique et support papier. Situation de lecture en Francais langue etrangere : le cas des italophones apprenant le francais
2010 M. Amri; N.Nayra Vacaflor TÉLÉPHONE MOBILE ET EXPRESSION IDENTITAIRE : RÉFLEXIONS SUR L'EXPOSITION TECHNOLOGIQUE DE SOI PARMI LES JEUNES
2010 J.F. Barbier-Bouvet LA PRESSE MAGAZINE : MANIÈRES D'ÉCRIRE, MANIÈRES DE LIRE
2010 A. Saemmer LIRE LA LITTÉRATURE NUMÉRIQUE À L'UNIVERSITÉ : DEUX SITUATIONS PÉDAGOGIQUES
2010 M. Labrecque Culture en déplacement
2010 A. Saemmer; N. Tréhondart Les figures du livre numérique « augmenté » au prisme d’une rhétorique de la réception
2010 M. Amri; N. Vacaflor Téléphone mobile et expression identitaire: réflexions sur l'erxposition technologique de soi chez les jeunes
2010 L. Vasudevan; K. Schultz; J. Bateman Rethinking Composing in a Digital Age: Authoring Literate Identities Through Multimodal Storytelling
2010 J. Keene; J. Colvin; J. Sissons Mapping Student Information Literacy Activity against Bloom’s Taxonomy of Cognitive Skills
2010 A. anonyme Guide pédagogique visant à favoriser le développement des compétences informationnelles des étudiants
2010 T. Hillesund Digital reading spaces: How expert readers handle books, the Web and electronic paper
2010 S. Špiranec SPECULATIONS IN DOCUMENTATION - Information Literacy 2.0: hype or discourse refinement?
2010 A. Saemmer Lire la littérature numérique à l'université : deux situations pédagogiques
2010 H.Y. Hsu; S. Wang The Impact of Using Blogs on College Students' Reading Comprehension and Learning Motivation
2010 C. PELTIER; D. PERAYA De la page à l'écran
2010 N.S. Chen; D.ChiaEn Teng; C.H. Lee Augmenting Paper-based Reading Activities with Mobile Technology to Enhance Reading Comprehension
2010 A. Chante La culture de l’information, un domaine de débats conceptuels
2010 Š. Sonja; M.Banek Zorica Information literacy 2.0: hype or discourse refinement
2010 M.A. Brouillard Lecture à l'écran : défis du lecteur branché
2010 B. Schmutz Les publics du livre numérique
2010 L.C. Larson Digital Readers: The Next Chapter in E-Book Reading and Response
2009 N. Selwyn The digital native : myth and reality
2009 L. Allard Remix Culture : l’âge des cultures expressives et des publics remixeurs ?
2009 L.A.U.R.E. TABARY-BOLKA Culture adolescente vs culture informationnelle. L’adolescent acteur de la circulation de l’information sur Internet
2009 B. Gervais Arts et littératures hypermédiatiques: éléments pour une valorisation de la culture de l'écran
2009 M.G. De Jorge; A. Sanz What (cyber)reading for the (cyber)classroom?
2009 L. Tan; L. Guo From Print to Critical Multimedia Literacy: One Teacher’s Foray Into New Literacies Practices
2009 O.S. López The Digital Learning Classroom: Improving English Language Learners’ academic success in mathematics and reading using interactive whiteboard technology
2009 J. Rowsell; A. Burke Reading by Design: Two Case Studies of Digital Reading Practices
2009 C. Bertagna Faire dialoguer culture moderne ou contemporaine et culture patrimoniale: exemples et démarches
2009 L.C. Larson E-reading and e-responding: New tools for the next generation of readers
2009 K. Michel La notion de genre(s) : un outil transférable pour l’évaluation des documents numériques
2009 C. Davidson Young children’s engagement with digital texts and literacies in the home: Pressing matters for the teaching of English in the early years of schooling
2009 S. Thomson; L. De Bortoli Preparing Australian students for the digital world : results from the PISA 2009 Digital Reading Literacy Assessment
2009 A. anonyme Résultats du PISA 2009 : Élèves en ligne, Technologies numériques et performance
2009 B. Gervais Arts et littératures hypermédiatiques : éléments pour une valorisation de la culture de l’écran
2009 M.Goicoechea de Jorge; A. Sanz What (cyber)reading for the (cyber)classroom?
2009 F. Benhamou LE LIVRE NUMÉRIQUE. NI TOUT À FAIT LE MÊME, NI TOUT À FAIT UN AUTRE...
2009 B.R. Robin Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom
2008 A. Saemmer Le texte résiste-t-il à l’hypermédia ?
2008 J. Dowell; Y. Shmueli Blending speech output and visual text in the multimodal interface
2008 C. D’Halluin; D. Delache Entre pratiques pedagogiques et pratiques d'apprentissage, e ets induits d'un changement d'interface numerique
2008 L. Nowak Digital reading theory and its relationship to academic reading practices
2008 N. Buzzetto-More; R. Sweat-Guy; M. Elobaid Reading in A Digital Age: e-Books Are Students Ready For This Learning Object
2008 D. Bawden Origins and Concepts of Digital Literacy
2008 Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians
2008 J. Dinet; A. Tricot Recherche d’information dans les documents électroniques
2008 É. Candel Pratiques des sites, usages des réseaux. Le social bookmarking, héritages culturels, appropriations médiatiques
2008 M.J. Metzger; M.J. Metzger Credibility and trust of information in online environments : The use of cognitive heuristics
2008 E.Gebers Freitas Environnement Numérique de Lecture : Instrumentation de l’activité de lecture savante sur support numérique
2008 D. Barone; T.E. Wright Literacy Instruction With Digital and Media Technologies
2008 M. Doueihi Le livre à l’heure du numérique : objet fétiche, objet de résistance
2008 A. Burke; J. Rowsell Screen Pedagogy: Challenging Perceptions of Digital Reading Practice
2008 K. Zickuhr E-Reading Rises as Device Ownership Jumps
2008 M. Ben Romdhane; A. Mkadmi; S. Hachicha Nouveaux modes de lecture-écriture des enseignants-chercheurs tunisiens dans l'environnement numérique
2008 C. Fluckiger L’école à l’épreuve de la culture numérique des élèves
2008 LE TEXTE ET LA TECHNIQUE. LA LECTURE À L'HEURE DES NOUVEAUX MÉDIAS
2008 J. Moran; R.E. Ferdig; D. Pearson; J. Wardrop; R.L. Blomeyer Technology and Reading Performance in the Middle-School Grades: A Meta-Analysis with Recommendations for Policy and Practice1
2008 B. Gervais Is There a Text on This Screen? Reading in an Era of Hypertextuality
2008 B. Fabos The Price of Information Critical Literacy, Education, and Today’s Internet
2008 J. Moran; R.E. Ferdig; D. Pearson; J. Wardrop; R.L. Blomeyer Technology and reading performance in the middle-school grades: A meta-analysis with recommendations for policy and practice
2008 L.C. Larson Electronic Reading Workshop: Beyond Books With New Literacies and Instructional Technologies
2008 M.O.T.O.K.O. RICH Literacy Debate: Online, R U Really Reading?
2008 A. Burke; J. Rowsell Screen Pedagogy: Challenging Perceptions of Digital Reading Practice
2008 C. Vandendorpe Reading on Screen: The New Media Sphere
2008 E.N. Skinner; M.C. Hagood DEVELOPING LITERATE IDENTITIES WITH ENGLISH LANGUAGE LEARNERS THROUGH DIGITAL STORYTELLING
2008 J. Saada Lecture, littératie et Internet
2008 M. Knobel; C. Lankshear Remix: The art and craft of endless hybridization
2008 É. Candel Pratiques des sites, usages des réseaux Le social bookmarking, héritages culturels, appropriations médiatiques
2008 A. Walraven; S. Brand-Gruwel; H.P.A. Boshuizen Information-problem solving : A review of problems students encounter and instructional solutions
2008 D.J. Leu; L.A. Henry; J. Castek; D.K. Hartman; L.A. Henry; D. Reinking Research on instruction and assessment of the new literacies of online reading comprehension
2008 L. Limam; S. Hachicha; B. Bsir; M. Ben Romdhane; A. Mkadmi Les pratiques de la lecture numerique : cas des enseignants chercheurs tunisiens
2008 A. Mangen Hypertext fiction reading: haptics and immersion
2007 B. Chapelain L'intelligence collective dans les blogs d'écrivains
2007 N. Boubée L’image dans l’activité de recherche d’information des élèves du secondaire : ce qu’ils font et ce qu’ils en disent
2007 C. Vandendorpe Le livre et la lecture dans l’univers numérique
2007 T. Hillesund Readind "Books in the Digital Age"
2007 S. Quatrebarbes Vous lisez? Et (sic) bien, jouez maintenant
2007 F. CORMERAIS La lecture appropriative - Un prototype de livre électronique universitaire
2007 J. Coiro Exploring the online reading comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers to search for and locate information on the Internet
2007 D.L. Marie; C. Dominique Nouvelles formes éditoriales en ligne
2007 M. Wolf Proust and the Squid. The Story and Science of the Reading Brain
2007 M. BERTRAND; F. CARION IMAGE, COGNITION ET ÉDUCATION AU DÉVELOPPEMENT
2007 Z. Ezziane Information Technology Literacy : Implications on Teaching and Learning
2007 S. Bouchardon; E. Broudoux; O. Deseilligny; F. Ghitalla Un laboratoire de littératures
2007 S. Grimshaw; N. Dungworth; C. McKnight; A. Morris Electronic books: Children’s reading and comprehension
2007 L.Anne Henry Exploring new literacies pedagogy and online reading comprehension among middle school students and teachers : Issues of social equity or social exclusion?
2007 H. Hudrisier; A. Vaucelle Le livre et la lecture à l'ère numérique
2007 K. Reuter Assessing aesthetic relevance: Children's book selection in a digital library
2007 J. Loiselle Guide pédagogique Visant à favoriser le développement des compétences informationnelles des étudiants
2007 A. Saemmer Littératures numériques : tendances, perspectives, outils d’analyse
2007 S. Levy The Future of Reading
2007 Y. Akbulut Effects of multimedia annotations on incidental vocabulary learning and reading comprehension of advanced learners of english as a foreign language
2007 F. Mourlhon-Dallies Regards sur l’internet, dans ses dimensions langagières. Penser les continuités et discontinuités
2007 D. Bilal; I. Bachir Children's interaction with cross-cultural and multilingual digital libraries: I. Understanding interface design representations
2007 M. BERTRAND; F. CARION Image, cognition et éducation au développement
2007 J. Clément La cyberlittérature entre jeu littéraire et jeu vidéo
2007 Exploring New Literacies Pedagogy and Online Reading Comprehension Among Middle School Students and Teachers: Issues of Social Equity or Social Exclusion?
2007 D.J. Leu; L. Zawilinski The New Literacies of Online Reading Comprehension
2006 C.C. Marshall Reading and Interactivity in the Digital Library: Creating an experience that transcends paper
2006 C. Bélisle Le livre électronique : vers une lecture instrumenté
2006 D. Burger L’accès au web et à la lecture numérique des publics diversement empêchés
2006 M. Recker Perspectives on teachers as digital library users. Consumers, contributors, and designers
2006 J. McEneaney Agent-based literacy theory
2006 R. Krumsvik The digital challenges of school and teacher education in Norway : Some urgent questions and the search for answers
2006 M. Recker Perspectives on Teachers as Digital Library Users - Consumers, Contributors, and Designers
2006 Z. Gharbi Analyse des pratiques de lecture sur livres électroniques chez les étudiants universitaires
2006 C. Burnett; P. Dickinson; J. Myers; G. Merchant Digital connections: transforming literacy in the primary school
2006 C. Vandendorpe L'école et la lecture dans le contexte numérique
2005 A. anonyme Norme sur les compétences informationnelles dans l’enseignement supérieur de l’Association of College & Research Libraries (ACRL)
2005 T.S. Hasselbring; M.E. Bausch Assistive Technologies for Reading
2005 L.Z. Cooper Developmentally Appropriate Digital Environments for Young Children
2005 A. Salway; R. Martinec Some Ideas for Modelling Image-Text Combinations
2005 J. Brigitte Le livre et le numérique : la tentation de la métaphore
2005 N. Tréhondart LE LIVRE NUMÉRIQUE AU PRÉSENT PRATIQUES DE LECTURE, DE PRESCRIPTION ET DE MÉDIATION
2005 S.H.I.R.L.E.Y. LEFEVER-DAVIS; C.A.T.H.Y. PEARMAN Early readers and electronic texts: CD-ROM storybook features that influence reading behaviors
2005 I. Askehave; A.Ellerup Nielsen What are the Characteristics of Digital Genres? - Genre Theory from a Multi-modal Perspective
2005 E. Kuiper; M. Volman; J. Terwel The Web as an Information Resource in K-12 Education : Strategies for Supporting Students in Searching and Processing Information
2005 Z. Liu Reading behavior in the digital environment: Changes in reading behavior over the past ten years
2005 C. Bélisle Claire BÉLISLE, dir., La lecture numérique : réalités, enjeux et perspectives
2005 G. Kress Gains and losses: New forms of texts, knowledge, and learning
2005 K. Proukou Young Adult Literature: Rite of Passage or Rite of Its Own
2004 R.Adams Rozema Electronic Literacy: Teaching Literary Reading through the Digital Medium
2004 C. Belisle [Compte rendu de:] Belisle, C. (Ed.) (2004). La lecture numérique : réalités, enjeux et perspectives
2004 J.F. Rouet Chercher des informations dans les menus Web : interaction entre tâche, type de menu et variables individuelles
2004 L. Ivanitskaya; R. Laus; A.M. Casey Research Readiness Self-Assessment : Assessing Students’ Research Skills and Attitudes
2004 R. Pasquier Politiques de la lecture
2004 G. Deville; L. Dumortier; H. Paulussen Génération de corpus multilingues dans la mise en oeuvre d’un outil en ligne d’aide à la lecture de textes en langue étrangère
2004 J. Grant ARE ELECTRONIC BOOKS EFFECTIVE IN TEACHING YOUNG CHILDREN READING AND COMPREHENSION?
2004 B. JUANALS Brigitte JUANALS, La culture de l’information. Du livre au numérique
2004 I. Bastian-Dupleix Édition : quels livres en ligne ?
2004 R.V. Small; N. Zakaria; H. El-Figuigui Motivational Aspects of Information Literacy Skills Instruction in Community College Libraries
2004 B. Coutelet; J.F. Rouet Apprendre à chercher dans un texte : effets d’un entraînement à 8 et 10 ans
2004 C. Bélisle La lecture numérique: réalités, enjeux et perspectives
2004 P.A. Solvie The Digital Whiteboard: A Tool in Early Literacy Instruction
2003 DIGITAL LIBRARIES IN EDUCATION
2003 D.O.U.G.L.A.S.H. CLEMENTS; J.U.L.I.E. SARAMA Strip mining for gold : Research and policy in educational technology-A response to « Fool’s gold »
2003 M. Eagleton; K. Guinee; K. Langlais Teaching Internet literacy strategies : The hero inquiry project
2003 L. Kalinichenko Analytical survey: Digital libraries in education
2003 C. Lankshear; M. Knobel Changink Knowledge and Classroom Learning
2003 N.J. Anderson SCROLLING, CLICKING, AND READING ENGLISH: ONLINE READING STRATEGIES IN A SECOND/FOREIGN LANGUAGE
2003 J. Coiro Exploring Literacy on the Internet: Reading Comprehension on the Internet: Expanding Our Understanding of Reading Comprehension to Encompass New Literacies
2003 A. Tricot Apprentissage et recherche d’information avec des documents électroniques
2003 E. Broudoux Outils informatiques d'écriture et de lecture : nouvelles conditions au "devenir auteur"
2003 E. Schmar-Dobler Reading on the Internet: The Link between Literacy and Technology
2003 A. Van Cuyck Les pratiques de lecture face au numerique : un fait social total
2003 C. Bélisle Lire avec un livre électronique : un nouveau contrat de lecture. Les défis de la publication sur le web
2003 C. Bélisle Lire avec un livre electronique : un nouveau contrat de lecture ?
2003 E.E. Marsh; M.Domas White A taxonomy of relationships between images and text
2002 W. Sutherland-Smith Web-text : perceptions of digital reading skills in the ESL classroom
2002 M. Bernard; M. Fernandez; S. Hull The Effects of Line Length on Children and Adults’ Online Reading Performance
2002 J. Abbas; C. Norris; E. Soloway Middle school students's use of the ARTEMIS digital library
2002 L. Jonchère LIVRES ÉLECTRONIQUES EN LIGNE ET BIBLIOTHÈQUES UNIVERSITAIRES : SITUATION AUX ÉTATS-UNIS, PROJETS EN FRANCE
2002 D. Mayaffre L'Hermeneutique numerique
2002 B. Gervais Naviguer entre le texte et l’écran. Penser la lecture à l’ère de l’hypertextualité ,
2002 Les défis de la publication sur le Web : hyperlectures
2002 A. Healy; K. Dooley Digital Reading Pedagogy for Novice Readers.
2002 S. Bertrand-Gastaldy Des lectures sur papier aux lectures numeriques : quelles mutations?
2002 A. VUILLEMIN L'AVENIR DE LA LECTURE INTERACTIVE
2002 D. Agosto A model of young people's decision-making in using the Web
2002 W. Sutherland-Smith Weaving the Literacy Web: Changes in Reading from Page to Screen
2002 C. Snow Reading for understanding : Toward an R&D program in reading comprehension
2002 W. Sutherland-Smith Weaving the literacy Web : Changes in reading from page to screen
2001 J. Castellani; T. Jeffs Emerging Reading and Writing Strategies Using Technology
2001 G.J. Brown Beyond print: reading digitally
2001 R. Chartier Lecteurs et lectures à l'âge de la textualité électronique
2001 J. Clément LA LITTÉRATURE AU RISQUE DU NUMÉRIQUE
2001 S.H. Kurniawan; P. Zaphiris Reading Online or on Paper: Which is Faster?
2001 R. Chartier Lecteurs et lectures à l'âge de la textualité électronique
2001 T. Jones; C. Brown READING ENGAGEMENT: A COMPARISON BETWEEN EBOOKS AND TRADITIONAL PRINT BOOKS IN AN ELEMENTARY CLASSROOM
2001 Teaching Multiliteracies Across the Curriculum
2001 A.E. Appel; C. O’Gara Technology and young children : A review of literature
2001 T. Downes; L. Arthur; B. Beecher Effective learning environments for young children using digital ressources : An Australian perspective
2001 N. Devos Evaluation des documents multimédias en ligne
2000 N. Froger Apprendre a lire un hypermedia, analyse des potentialites d'apprentissages du cederom Les animaux
2000 D. Bilal Children's use of the Yahooligans! Search engine. I. Cognitive, physical and affective behaviors on fact-based search tasks
2000 B.L. Harrison E-Books and the Future of Reading
2000 G. Franck L'espace du document numérique
2000 A. Dillon; B.A. Gushrowski Genres and the Web: Is the Personal Home Page the First Uniquely Digital Genre?
2000 S.W. Haugland Computers and young children
2000 D.N. Langenberg Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction
1999 S.G. Hirsh Children’s relevance criteria and information-seeking on electronic resources
1999 C. Vandendorpe Du papyrus à l'hypertexte : essai sur les mutations du texte et de la lecture
1999 E. Souchier; Y. Jeanneret Pour une pratique de "l’écrit d’écran"
1998 P. Langlais; R. Bibeau Lire et écrire sans papier
1998 C. Golder; D. Gaonac’h Lire et comprendre : psychologie de la lecture
1998 J.F. Rouet; A. Tricot Chercher de l’information dans un hypertexte : vers un modèle des processus cognitifs
1998 J.F. Rouet; A. Tricot Les hypermédias. Approches cognitives et ergonomiques
1998 J. DINET; J.F. ROUET; J.M. PASSERAULT Les “nouveaux outils” de recherche documentaire sont-ils compatibles avec les stratégies cognitives des élèves?
1998 E. Forzani; C. Maykel Evaluating Representative State Samples of Seventh-Grade Students’ Ability to Critically Evaluate Online Information
1997 K. O’Hara; A. Sellen A Comparison of Reading Paper and On-Line Documents
1996 A. anonyme Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8
1995 J.F. Rouet; A. Tricot Recherche d’informations dans les systèmes hypertextes : des représentations de la tâche à un modèle de l’activité cognitive
1994 P. Lévy L’intelligence collective : pour une anthropologie du cyberespace
1991 D.F. Mc-Kenzie La Bibliographie et la sociologie des textes
1990 M.Jean Dreher; J.T. Guthrie Cognitive processes in textbook chapter search tasks
1986 M. Picard La lecture comme jeu
1964 R. Barthes Rhétorique de l'image